2017. április 27.

Bebújós? Bedugós? Törpés?

(Színház, Jurányi Inkubátorház: Bebújós)

Bebújós, vagy bedugós vagy törpés...? 

Kinek mi jut eszébe róla?
Bebújunk?- az asztal alá pl.
Bedugjuk?- a formába..?
Törpés? Hófehérke vagy éppen Hupikék?
S ha mást dugnak be és máshova bújnak?! 

Mindegy is, itt nem erről volt szó.
Hanem súlyosabb dolgokról. 
Nevezzük, aminek akarjuk, a lényeg, hogy a gyerekek játéka az óvodában sok mindent megmutat. S a megfigyelés egy fontos módszer a gyermekek megismerésére.

Tegnap este óta azon tanakodom magamban és magammal, hogy tetszett-e a darab?
Leszögezem, hogy Petrik Andrea játéka, előadása, színészkedése tetszett a legjobban, de ez kevés.
Egy felvonásos darab, max.másfél óra. Az elejét nehezebben fogadtam be, de ezen már meg sem lepődtem, minden darab így kezdődik nálam. Tettem a megjegyzéseket magamban, hogy a 6 évesek nem ilyenek, hogy az óvó nénik nem ilyenek, és hogy ebbe a csoportba csak problémás gyerekek járnak? Aztán ahogy teltek a percek,szűkült a kör, rájöttem a kiemelt dolgokra, a családi hátterekre, megismertem egy-egy családi vezérproblémát, sajnáltam a gyerekeket. Sajnáltam egytől-egyig. S bármilyenek is a szülők, őket is lehet sajnálni, ne ítélkezzünk, ha nem ismerjük a helyzetüket. 

Nem kell és nem is szeretnék a darabról írni, érdemes megnézni, akit kicsit is érdekel a téma és a megvalósítás. Mert az tetszett. Tetszett, hogy a színészek játszották a gyerekeket és a szüleiket. Tetszettek az átmenetek. 
De azt nem teljesen fogadtam el, ahogy a 6 éveseket megjelenítik. A 6 évesek, itt -majdnem- iskolaérettek gondolkodása nem felelt meg ennek, még akkor sem, ha ők problémákkal élnek, problémák között nevelkednek.
Az én csoportomban több középsős is érettebb ezeknél a nagycsoportosoknál. De még a cuki kisebbek is másmilyenek. Más a játékuk, beszédük, hozzáállásuk. Pedig a végére még azt is elfogadtam, hogy valószínűleg a darab óvodás csoportjának a többi tagja teljesen átlagos.
Hiányzott néhány problémát megoldó intézkedés: pl. gyermekvédelmis szakember, gyermekpszichológus bevonása, rendkívüli szülői értekezlet kezdeményezése, az intézményvezető bevonása. s ezek csak példák. Mint gyakorló pedagógus, nap mint nap.

Igen, a darab arra nagyon jól rávilágít, hogy mi, pedagógusok a gyerekek viselkedésén keresztül sok mindenbe belelátunk, akár a családok életének egy-egy jeleneteibe, személyiségtípusokba. Arra is rávilágít, hogy bizonyos helyzetben tehetetlen a pedagógus a szülői nyomásokkal szemben. S akkor is tehetetlen, ha a másik félnek nincs igaza, mert hogy is van a mondás? Sok lúd disznót győz...

De én azt nem annyira jelenteném ki, hogy a gyerekek már hordozzák a felnőttek tulajdonságait (art7.hu kritika), bár tény, hogy az öröklődés csuda egy dolog!
Ami jó volt, hogy azért egy-egy apró jelenetben, reakcióban, mozdulatban ráismertem egy-egy Halacskára. Cukiságfaktor. :)

kép innen



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...